آیا نوشته روی پرچم قائم البیعة لله است؟
دارالهدایه | همانطور در نوشتار های دیگر بیان شد، پرچم رسول خدا (ص) حقیقتی مادی داشته است. اما احمد اسماعیل به علت همراه نداشتن پرچم، منکر مادیت آن میشود و پرچم را تفسیر به شعار (حاکمیت الله) میکند.
ناگفته نماند که ارائه این معنا از سوی احمد همبوشی، دردی را برای او دوا نمیکند زیرا او قائل است که دعوت به حاکمیت خدا یکی از راههای شناخت حجج الهی محسوب میشود اما جالب اینجاست که هیچگاه حجج الهی، با این شعار بر منکران خویش اتمام حجت نکردهاند.
آیا نوشتهی روی پرچم قائم البیعة لله است؟
همبوشیان بر این باورند که روی پرچم قائم عج عبارت (البیعة لله) نوشته شده است. با اینکه این بحث، جزو مباحث پر اهمیت محسوب نمیشود اما آن را مورد بررسی قرار میدهیم تا ثابت کنیم که این باور همبوشیان نیز صحیح نمی باشد. و رسوایی علمی دیگری را برای آنان به ارمغان بیاوریم.
حدیث اول درباره البیعة لله
وَ رُوِيَ أَنَّهُ يَكُونُ فِي رَايَةِ الْمَهْدِيِّ (ع) الْبَيْعَةُ لِلَّهِ عَزَّوَجَل.
کمال الدین ج2ص654
و روایت شده که در پرچم مهدی (ع) البیعة لله میباشد.
بررسی
مرحوم صدوق هیچ سندی برای این عبارات ذکر نکرده است وفقط میگوید (رُوِیَ/روایت شده). بنابراین حدیث از حیث سندی ضعیف میباشد.
علامه مجلسی وشیخ حر عاملی همین حدیث را از کتاب کمال الدین با عبارت دیگری نقل میکنند:
وَ رُوِيَ أَنَّهُ يَكُونُ فِي رَايَةِ الْمَهْدِيِّ الرِّفْعَةُ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَل .
بحار الأنوار ج ۵۲، ص ۳۲۴
إثبات الهداة بالنصوص و المعجزات ج ۵، ص ۳۵۱
پس معلوم میگردد که در نزد این دو بزرگوار، نسخه دیگری از کتاب کمال الدین بوده که در آن عبارت (الرفعة لله) وجود داشته است، نه عبارت (البیعة لله).
مضافا اینکه در نسخ دیگری از کتاب کمال الدین عبارت (الرفعة لله) وجود دارد. در حاشیه این نسخه عبارت (البیعة لله) نیز وجود دارد که بیانگر وجود نسخ دیگر در نزد ناسخ میباشد.
ناگفته نماند که اگر عبارت (البیعة لله) به عنوان نقش پرچم قائم (ع) ثابت شود، باز هم حقانیت فرقه همبوشی ثابت نمیشود زیرا همانطور که میدانید مدعیان دروغین همواره با شعارهای صحیح و الهی، در پی فریب عوام مردم بودهاند همانند خوارج که شعارشان (ان الحکم الا لله) بوده ومانند داعش که نقش پرچمشان (لا اله الا الله) بوده است.
حدیث دوم درباره البیعة لله
عن نوف البكالي، قال: في راية المهدي مكتوب: البيعة للّه.
التشریف بالمنن ص144
متاسفانه همبوشیان این عبارات را به عنوان حدیث تحویل مخاطبین میدهند اما همانطور که سند آن را مشاهده میکنید، این عبارات حدیث نبوده بلکه گفتار “نوف بکالی” است و مرحوم سید بن طاووس آنها را از کتب اهل سنت نقل مینماید.
کتاب التشریف بالممنن مجموعه ای از سه کتاب اهل سنت با سه راوی سنی است که این مطلب در آن نقل شده است.
سید ابن طاووس در مقدمه کتاب تذکر داده که مطالب کتاب از اهل سنت است و اینجانب هیچ تایید و تکذیبی نمیکنم و صرفا جهت حفظ بعضی مطالب، انها را در این کتاب آورده است.
و بعد فإنّني عازم على أن اعلّق في هذه الأوراق ما وجدته على سبيل الاتّفاق في كتاب الفتن تأليف السليلي ابن أحمد بن عيسى بن شيخ الحسائي من رواة الجمهور من نسخة أصلها في المدرسة المعروفة بالتركي بالجانب الغربي من البلاد الواسطية، تأريخ كتابتها سنة سبع و ثلاثمائة، و درك ما تضمّنته على الرواة، و أنا بريء من خطره؛ لأنّني أحكي ما أجده بلفظه و معناه إن شاء اللّه تعالى
التشريف بالمنن في التعريف بالفتن نویسنده، للسيد بن طاووس، ص 216
سیدبن طاووس میگوید:
من مطالب کتاب الفتن را فقط جمع اوری کرده ام و به هیچ وجه تایید نمیکنم و در دنیا و اخرت برئ هستم
چون اعلام کرده ام که تایید نمیکنم.
توجه به این نکته حائز اهمیت است که اکثر مطالب کتاب التشریف اصلا روایت معصومین علیهم السلام هم نیست.
نتیجه اینکه کتاب التشریف بالمنن برای شیعیان سند معتبری نمیباشد.
حدیث سوم درباره البیعة لله
عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَجْلَانَ قَالَ: ذَكَرْنَا خُرُوجَ الْقَائِمِ (عج) عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (ع) فَقُلْتُ لَهُ كَيْفَ لَنَا بِعِلْمِ ذَلِكَ فَقَالَ يُصْبِحُ أَحَدُكُمْ وَ تَحْتَ رَأْسِهِ صَحِيفَةٌ عَلَيْهَا مَكْتُوبٌ طَاعَةٌ مَعْرُوفَةٌ وَ فِي رَايَةِ الْمَهْدِيِّ (عج) الْبَيْعَةُ لِلَّهِ.
العدد القویة ص66
عبدالله بن عجلان میگوید: در نزد امام صادق (ع) سخن از قائم (عج) زدیم، گفتم: چگونه او را شناسایی کنیم؟ فرمودند: هر یک از شما که صبح کند زیر سرش برگهای است که روی آن نوشته شده (طاعة معروفة/اطاعتی نیکو) و در پرچم مهدی (عج) البیعة لله است.
بررسی
آنچه در کتاب العدد القویة ذکر شده، همان عبارات مرحوم صدوق در کتاب کمال الدین است، نه اینکه نقل دیگری بوده ومتفاوت با حدیث مرحوم صدوق میباشد.
دلیل بر اینکه مولف، حدیث را از کتاب کمال الدین ذکر میکند این است که:
ترتیب احادیث ذکر شده در کتاب العددالقویة، دقیقا به همان ترتیب احادیث کتاب کمال الدین میباشد. بنابراین صاحب کتاب العدد القویه به هنگام نسخه برداری از کتاب کمال الدین، دچار اشتباه شده و این دو عبارت را در یک حدیث جمع کرده است.
پس تمامی نکاتی که ذیل حدیث اول بیان گشت در اینجا نیز جاری میباشد.
حدیث چهارم
وَ مِمَّا أُجِيزَ لِي رِوَايَتُهُ عَنِ الشَّيْخِ الصَّدُوقِ مُحَمَّدِ بْنِ بَابَوَيْهِ رَحِمَهُ اللَّه . . . وَ رُوِيَ أَنَّهُ يَكُونُ فِي رَايَةِ الْمَهْدِيِّ (عج) الْبَيْعَةُ لِلَّهِ عَزَّوَجَل.
منتخب الانوار المضیئه ص178
ترجمه: و از آنچه که روایت کردنش از شیخ صدوق به من اجازه داده شده . . . و روایت شده که در پرچم مهدی (عج) البیعة لله میباشد.
پس این نقل هم، همان نقل کتاب کمال الدین میباشد وهر چه که پیرامون آن قبلا گفته شد، اینجا نیز جاری است.
حدیث پنجم
و روي أنّه يكون في راية المهدي الرّفعة للّه عزّ و جلّ- و في نسخة أخرى البيعة للّه عزّ و جل.
حلیة الابرار ج6ص351
مرحوم سید هاشم بحرانی هم این حدیث را از شیخ صدوق نقل میکند و تذکر به اختلاف نسخه نیز میدهد.
حدیث ششم
مرحوم بهاء الدين نيلى نجفى به سندش تا کتاب فضل بن شاذان، حدیثی نقل میکند:
و في كتاب العالم الفاضل الفضل بن شاذان، رواية أبي علي محمّد بن همام بن سهيل الكاتب، عن أحمد بن إدريس، عن عليّ بن [محمّد بن] قتيبة النيشابوري عن الفضل المذكور ، روى أنّه يكون فی راية المهدي عج (اسمعوا و أطيعوا).
سرور اهل الایمان ص37
ترجمه: و روایت شده که در پرچم مهدی عج (اسمعوا واطیعوا/گوش کنید واطاعت کنید) میباشد.
بررسی
این نقل، همانند نقل موجود در کتاب کمال الدین عبارت (رُوِیَ) دارد لذا از حیث سندی ضعیف میباشد.
اما مزیت این نقل این است که در آن اختلاف نسخهای وجود ندارد اما در کمال الدین، اختلاف بین نسخ کتاب وجود داشته وعبارات مختلفی نقل شده بود.
جمع بندی
مرحوم صدوق برای عبارت (البیعة لله) سندی ذکر نمیکند، مضافا این که در بین نسخ کتاب کمال الدین هم اختلاف وجود دارد لذا استدلال به نقل کتاب کمال الدین در مورد نوشته روی پرچم، صحیح نمیباشد اما در عبارت (اسمعوا واطیعوا) دیگر اختلاف نسخهای وجود ندارد.