بررسی حدیث بیست و هشتم کتاب چهل حدیث مهدیین
دارالهدایه| ناظم العُقیلی که یکی از نمایندگان رسمی مدعی یمانی میباشد، جهت اثبات عقیده جریان خود، مبنی بر وجود ۱۲ امام
از فرزندان امام مهدی(عج)، کتابی به نام «چهل حدیث در مورد مهدیین و فرزندان قائم (ع)» تالیف نموده، که در آن کتاب به زعم
خود به چهل حدیث در اثبات دوازده امام بعد از امام مهدی (عج) اشاره میکند؛ وی مدعی است:
کلام ناظم درباره مهدیین
۱.امامت در ۱۲ امام محصور نیست.
۲.مهدیین بعد از امام زمان (عج) مقام وصایت و امامت دارند.
۳.مهدیین همان عترت و فرزندان امام زمان (عج) هستند.
حدیث بیست و هشتم مهدیین
یکی دیگر از احادیثی که ناظم العقيلی در کتاب «چهل حدیث در مورد مهدیین و فرزندان قائم (ع)» جهت اثبات ادعاهای سه گانه
خود به عنوان حدیث بیست و هشتم به آن استناد نموده است، به صورت ذیل است:
سید بن طاووس گوید: روز جمعه، روز صاحب الزمان (عج) و به نام ایشان است و آن روزی است که حضرتش در آن ظهور میکند…
السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا حُجَّةَ اللَّهِ فِي أَرْضِه… صَلَّى اللَّهُ عَلَيْكَ وَ عَلَى آلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِين… أَتَقَرَّبُ إِلَى اللَّهِ تَعَالَى بِكَ وَ بِآلِ
بَيْتِك… يَا مَوْلَايَ يَا صَاحِبَ الزَّمَانِ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْكَ وَ عَلَى آلِ بَيْتِك… صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْكَ وَ عَلَى أَهْلِ بَيْتِكَ الطَّاهِرِينَ.
ترجمه: سلام بر تو ای حجت خدا در زمین… درود خدا بر شما و بر آل بیت طیبین و طاهرین شما… به وسیله شما و آل
بیت شما به خدا تقرب میجویم… ای مولای من، ای صاحب الزمان، درود خدا بر شما و آل بیت شما… درود خدا بر شما
و آل بیت طاهرین شما.
جمال الأسبوع، ص۳۷ و بحارالأنوار، ج۹۹، ص۲۱۵
مدعای ناظم
ناظم العقیلی پس از نقل دعای فوق مینویسد:
میرزای نوری در استدلال خود بر وجود ذریه امام مهدی (ع) در کتاب نجم الثاقب، ج۲، ص۷۰ میگوید:
سوم: در زیارت مخصوصی که روز جمعه خوانده میشود و سید رضی الدین، علی بن طاووس [آن را] در کتاب جمال
الأسبوع نقل کرد: “صَلَّى اللَّهُ عَلَيْكَ وَ عَلَى آلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِين”، و در موضعی دیگر از دعا: “صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْكَ وَ عَلَى
آلِ بَيْتِك هذا یوم الجمعة”، و در آخر دعا: “صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْكَ وَ عَلَى أَهْلِ بَيْتِكَ الطَّاهِرِين”
سپس ناظم العقیلی مىگوید:
«پس (آل) و (اهل) بیت امام مهدی (ع) همان ذریه ایشان که مهدیون، اوصیاء و حجج هستند میباشند همانطور که توضیح آن گذشت».
اول) معنای آل و اهل
ابتدا باید معنای کلمه «آل» و «اهل» مشخص شود.
برای مشخص شدن معنای این دو کلمه، باید به کتب لغت مراجعه نمود.
در كتاب العين آمده است:
آلُ الرجل: ذو قرابته، و أهل بيته.
آل مرد، خویشاوندان او و اهل بیت او هستند.
کتاب العین، ج۸، ص۳۵۹
ابن منظور در لسان العرب میگوید:
آلُ الرجل: أَهْلُه. و آل الله و آل رسوله: أَولياؤه.
آل مرد: اهل او هستند و آل خدا و آل رسولش: اولیاء او هستند.
لسان العرب، ج۱۱ص۳۰
صاحب المحیط میگوید:
آلُ الرَّجُلِ: قَرَابَتُه و أهْلُ بَيْتِه.
آل مرد: خویشاوندان او و اهل بیت او هستند.
المحیط فی اللغة، ج١٠، ص٣٧٧
در المصباح المنير آمده است:
(الآلُ) أهلُ الشَّخْصِ و هم ذَوُو قَرَابَتِه و قد أُطْلِقَ على أَهْلِ بَيْتِهِ و على الأَتْبَاع.
آل، اهل شخص هستند و آنها خویشاوندان اویند و گاهی بر اهل بیت او و بر پیروان اطلاق میشود.
المصباح المنیر، ج٢، ص٢٩
و اما معنای کلمه «أهل»:
در لسان العرب آمده است: أَهْل الرجل عَشِيرتُه و ذَوُو قُرْباه.
اهل مرد، عشیره او و خویشاوندان او هستند.
لسان العرب، ج۱۱، ص۲۸
در مصباح المنیر: الْأَهْلُ، أهلُ البَيْتِ والأصْلُ فيه القَرَابَةُ وقد أُطْلِقَ على الأَتْبَاع.
اهل، اهل بیت و اصل در آن خویشاوندی است و گاهی بر پیروان هم اطلاق میشود.
مصباح المنیر، ج، ۲ص۲۸
ادامه معنای لغوی
در مجمع البحرین آمده است:
أَهْلُ الرجل: آلُه. و هم أشياعه و أتباعه و أهل ملته.
اهل مرد، آل او هستند و آنها اشياع و پیروان و اهل آیین او هستند.
مجمع البحرین، ج۵، ص۳۱۴
و در کتاب العین:
أَهْلُ الرجل: زوجه، و أخص الناس به.
اهل مرد، همسر او و مخصوص ترین مردم به اوست.
کتاب العین، ج۴، ص۸۹
بنابراین کلمه «آل» و «أهل» در معانی مختلفی همچون “خویشاوندان، اهل بیت، اولیاء، پیروان و… ” بکار میرود
اما هیچکدام از این معانی، لزوماً دلالت بر وجود فرزند ندارد.
به عبارت دیگر، هر فرزندی خویشاوند و جزو اهل بیت شخص محسوب میشود ولی عکس آن صادق نیست.
لذا استدلال مرحوم محدث نوری به فرازهای فوق برای اثبات وجود فرزند و ذریه امام زمان (ع) صحیح نبوده و
تمسک ناظم العقیلی به سخن ایشان، دردی را دوا نمیکند.
دوم) اجداد معصومین
مراد از عبارت «آلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِين» و «أَهْلِ بَيْتِكَ الطَّاهِرِين»، آباء و اجداد معصومین امام زمان (ع) میباشد.
سوم) خانواده یا مهدیین
حتی اگر اگر اگر بپذیریم کلمه «آل» و «اهل» دلالت بر فرزند دارد، باز هم وجود آنان برای حضرتش در حال حاضر ثابت نمیشود؛
زیرا ممکن است امر ظهور ۲۰۰ سال دیگر مقدّر شده باشد و حضرتش ۵۰ سال قبل از ظهور، اقدام به گرفتن همسر نموده و
سادات مهدوی پا به عرصه وجود بگذارند.
مضافا این که عبارات فوق، هیچ دلالتی بر مقام وصایت و امامت آن فرزندان ندارد.