شبهه: فقط مؤمنین صیحه جبرئیل را می‌شنوند!

شبهه دهم صیحه

دارالهدایة| مدعیان دروغین ادعا می‌کنند که صیحه را فقط مومنین می‌شنوند.

ادعای اتباع در انحصار شنیدن صیحه به مومنین

احمد حطاب الفیصلی از پیروان احمد اسماعیل در کتاب فصل الخطاب می‌گوید:

صیحه جبرئیل(ع) فقط برای مومنان است که آنها بسیار کم هستند
و با توجه به اینکه خداوند متعال میتوانست اراده کند تا همه یا بیشتر مردم آنرا بشنوند ولیکن خداوند متعال این ندا را برای نصرت قائم آل محمد ذخیره کرده است.

فصل الخطاب فی حجیة رؤیا اولی الالباب ص 80

پاسخ به صیحه مومنین

این ادعا نیز همچون شبهات دیگرشان پوچ و بی معناست چرا که این گفته آنها مخالف روایات و همچنین شواهد تاریخی است.

از جمله روایاتی که دلالت بر عام بودن صیحه میکند میتوان به روایات زیر اشاره کرده :

روایت اول

قَالَ عَلِيُّ بْنُ مُوسَى اَلرِّضَا عَلَيْهِ السَّلاَمُ:……وَ هُوَ اَلَّذِي يُنَادِي مُنَادٍ مِنَ اَلسَّمَاءِ يَسْمَعُهُ جَمِيعُ أَهْلِ اَلْأَرْضِ بِالدُّعَاءِ إِلَيْهِ

ترجمه: امام رضا فرمود:….. و او كسى است كه از آسمان نداكننده‌اى او را به نام ندا كند و به وى دعوت نمايد به گونه‌اى كه همۀ اهل زمين آن صیحه را بشنوند…
 کمال الدين و تمام النعمة  ,  جلد۲  ,  صفحه۳۷۱

روایت دوم

عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ:
 يُنَادِي مُنَادٍ بِاسْمِ اَلْقَائِمِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قُلْتُ خَاصُّ أَوْ عَامٌّ قَالَ عَامٌّ يَسْمَعُ كُلُّ قَوْمٍ بِلِسَانِهِمْ …

ترجمه: از امام صادق عليه السّلام روايت كند كه فرمود:
نداكننده‌اى قائم عليه السّلام را به نام مى‌خواند.گفتم:نداى خاصّ‌ است يا نداى عامّ‌؟فرمود:نداى عامّ‌ است و هر ملّتى به زبان خود آن را مى‌شنود.
 کمال الدين و تمام النعمة  ,  جلد۲  ,  صفحه۶۵۰ 

جالب این است که در ادامه زراره از امام میپرسد پس چه كسى با او مخالفت مى‌كند در حالى كه او را به نام مى‌خوانند؟  حضرت پاسخ می‌دهند: ابلیس آنها را رها نمیکند مگر اینکه صیحه سر دهد پس مردم را به شک اندازد.

نتیجه‌گیری از این روایت

پس اینکه مدعیان میگویند صیحه آسمانی از ملکوت است و تنها مومنین آنرا میشنوند مخالف کلام امام صادق علیه السلام میباشد.
زیرا حضرت صریحا می فرمایند همه میشنوند و کسانی که شکاک هستند بعد از شنیدن ندای ابلیس مرتد می‌شوند

روایت سوم

عن  أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ:
….فَلاَ يَبْقَى فِي اَلْأَرْضِ يَوْمَئِذٍ أَحَدٌ إِلاَّ خَضَعَ وَ ذَلَّتْ رَقَبَتُهُ لَهَا فَيُؤْمِنُ أَهْلُ اَلْأَرْضِ إِذَا سَمِعُوا اَلصَّوْتَ مِنَ اَلسَّمَاءِ أَلاَ إِنَّ اَلْحَقَّ فِي عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ وَ شِيعَتِهِ ….
ترجمه:  پس در آن هنگام هيچ كس در زمين به جاى نماند مگر آنكه در برابر آن خضوع كند و گردن خود فرود آورد،
و چون مردم روى زمين آن صدا را بشنوند كه از آسمان ندا مى‌دهد«آگاه باشيد كه حقّ‌ در جانب علىّ‌ بن ابى طالب[عليه السّلام]و پيروان اوست»

همانطور که در این روایت ملاحظه می‌فرمایید حضرت به صراحت می فرمایند، اهل زمین بعد از شنیدن صیحه ایمان می آورند لذا ثابت میشود که :

1. صیحه آسمانی عام است و همه آن را میشنوند
2.همه اهل زمین ایمان می اوردند و در ادامه میفرمایند بعد از اینکه ابلیس ندا میدهد که عثمان بن عفان و شیعیان او بر حقند کسانی که شک در دل دارند مرتد میشوند
و باز مشخص است که صیحه آسمانی خاص مومنین نیست و این ادعای جماعت مارقین خلاف ثقلین است.

روایت چهارم

قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ :أَوَّلُ مَنْ يُبَايِعُ اَلْقَائِمَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ جَبْرَئِيلُ يَنْزِلُ فِي صُورَةِ طَيْرٍ أَبْيَضَ فَيُبَايِعُهُ ثُمَّ يَضَعُ رِجْلاً عَلَى بَيْتِ اَللَّهِ اَلْحَرَامِ وَ رِجْلاً عَلَى بَيْتِ اَلْمَقْدِسِ ثُمَّ يُنَادِي بِصَوْتٍ طَلِقٍ تَسْمَعُهُ اَلْخَلاَئِقُ أَتىٰ أَمْرُ اَللّٰهِ فَلاٰ تَسْتَعْجِلُوهُ


ترجمه: نخست كسى كه با قائم عليه السّلام بيعت كند جبرئيل باشد در صورت پرنده سپيدى فرود آيد و با او بيعت كند.

سپس يك پاى خود را بر مسجد الحرام گذارد و پاى ديگر را بر بيت المقدس و بآواز رسائى(صیحه) كه همه مردم بشنوند فرياد كند« أتىٰ‌ أَمْرُ اَللّٰهِ‌ فَلاٰ تَسْتَعْجِلُوهُ‌» امر خدا آمد در آن شتاب نكنيد
کمال الدين و تمام النعمة  ,  جلد۲  ,  صفحه۶۷۱ 
در این روایت نیز تصریح شده است که ندای جبرئیل را همه خلائق میشنوند

همگانی بودن صیحه

همچنین علاوه بر روایات صیحه می‌توان به روایت دیگری اشاره کرد که اشاره بر همگانی بودن شنیدن صدای آسمانی را دارد:

روایت اول در همگانی بودن صیحه

عن ابی رافع قال: مازلنا نسمع اصحاب رسول الله ص یقولون نادی فی یوم احد مناد من السماء لا فتی الا علی لا سیف الا ذوالفقار

ابی رافع گفت: مکرر از اصحاب رسول الله میشنیدیم که در روز جنگ احد منادی از آسمان ندا داد: لا فتی الا علی لا سیف الا ذوالفقار
الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد  ,  جلد۱  ,  صفحه۸۷

روایت دوم

عبدالله بن مسعود می گوید: به زید بن وهب گفتم پایداری علی(ع) در احد مایۀ تعجب است. ابن مسعود گفت: اگر تو از این تعجب میکنی به تحقیق ملائک از آن تعجب کردند.
مگر نمیدانی جبرئیل(ع) در آن روز گفت: لا سیف الا ذوالفقار لا فتی الا علی گفتم از کجا فهمیدند ندای جبرئیل است؟

گفت: مردم صدای بلندی را شنیدند که از آسمان این مطلب را فریاد می زد
از پیامبر(ص) در مورد آن سوال کردند فرمود این صدای جبرئیل است.

الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد  ,  جلد۱  ,  صفحه۸۷

روایت سوم

ابن ابی الحدید: در روز احد صدایی از آسمان شنیده شد ولی فریاد زننده دیده نشد او پشت سر هم ندا می داد:

لا فتی الا علی لا سیف الا ذوالفقار از رسول الله ص در این باره پرسیدند فرمود او جبرئیل است
شرح نهج البلاغه جلد ۱۴ صفحه ۲۵۱

روایت چهارم

قال امیر المومنین: نشدتکم بالله هل فیکم احد نادی له من السماء لا فتی الا علی لا سیف الا ذوالفقار؟ قالوا: اللهم لا
خدا را بر شما گواه میگیرم آیا برای کسی غیر از من در احد منادی از آسمان ندا داد لا فتی الا علی لا سیف الا ذوالفقار؟
گفتند: خدایا نه

الخصال  ج۲ ص۵۵۳

روایت پنجم

همچنین ایشان در احتجاج با ابوبکر این منقبت خود را مطرح می کنند و می فرمایند:

آیا تو آن جوانمردی که این ندا از آسمان برایش خوانده شد که لا سیف الا ذوالفقار و لا فتی الا علی یا من ؟؟
ابوبکر گفت البته تو آن جوانمرد بودی
الخصال  ج۲ ص۵۵۳

حال مدعیان به ما پاسخ دهند آیا ابوبکر و عمر و سایرینی که بعد از شهادت رسول الله(ص) در غصب خلافت امیر المومنین این دو نفر را یاری کردند از نظر آنها مومن هستند؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button